”Träningen skulle hjälpa mig att orka vara sjuk och att leva längre”

Pamela Andersson Alselind är journalist, författare och chefredaktör för tidningen Topphälsa. Hon är ambassadör för Cancerfonden på grund av sin egen relation till cancern. Under Rosa Bandet-loppet är hon starter för den Rosa Gruppen och kommer vara på plats i Hälsobyn för att sälja och signera sin nya bok ”Två hål i huvudet och ett mirakel: om träningen, tankarna, sömnen och att hantera sin cancer”.

Hur kommer det sig att du är ambassadör för Cancerfonden?
I juli 2012 drabbades jag av en hjärntumör. Jag föll jag ihop i joggingspåret, och det visade sig vara ett epilepsianfall som en följd av tumören som då var stor som ett ägg. Ett år efter mitt besked fick jag förfrågan från Cancerfonden om jag ville vara ambassadör och hjälpa till att sprida kunskap om cancer och forskning. Jag hade då hittat mitt sätt att hantera cancern och kände att jag gärna delade med mig av det. Därför kändes det som en självklarhet att tacka ja till uppdraget!

Vad har träningen betytt för dig under din sjukdomstid?
Läkarna sa att tumören aldrig skulle försvinna helt. Operation, strålning och cellgifter kunde få tumören i schack, men inte få bort den helt och läkarna kunde inte ge besked om hur länge jag skulle få leva. Jag la mitt hopp i träningen, att den skulle hjälpa mig att orka vara sjuk och att leva längre. För ett och ett halvt år sedan försvann tumören av sig självt, långt efter avslutade behandlingar. Läkarna är övertygade om att min kropp läkt av sig själv, tack vare cellgifter och min träning. Forskningen visar att 30 minuters pulshöjande aktivitet om dagen räcker för att minska risken att drabbas av cancer. Och jag har ju själv upplevt hur den kan hjälpa att läka!

Träning och positivt tänkande har varit läkande för Pamela

Vilken typ av träning rekommenderar du till någon som är sjuk i cancer?
Jag tränade oerhört mycket när jag var yngre, framförallt handboll. Men när jag blev sjuk 2012 var jag i riktigt dålig form eftersom jag inte hade hittat tillbaka till träningen efter att jag fått mina två barn. När jag blev sjukskriven såg jag behandlingarna och träningen som mitt heltidsjobb och jag la 3–6 timmar per dag på lågintensiv träning som powerwalks, simning, cykling och lätt styrketräning. Jag upplevde att det gick fort att bli stark, vilket gav mig energi att fortsätta. Om man inte är van att träna är powerwalks det allra bästa, och gärna med stavar för att aktivera bålen och armarna.

Förutom att motionera, vad är dina tips för att må bra?
Lägg inte energi på ilska över personer eller situationer som du inte kan påverka. Att tänka positivt kan låta klyschigt men faktum är att hjärnan håller sig ung genom positiva tankar. Att tycka synd om sig själv och fokusera på det negativa är det sämsta du kan göra för din egen hälsas skull. Läkarna har sagt till mig att det är 20% risk att jag får en ny hjärntumör, men istället väljer jag att njuta av att jag har 80% chans att leva.

Pamelas nya bok kan du köpa signerad i Hälsobyn!

Vem riktar sig din nya bok till?
Min nya bok som kommer ut 28 augusti är inte bara en bok om cancer, utan en bok om att hantera alla typer av motgångar i livet. Jag delar med mig av mina personliga verktyg för att få ett bra liv, oavsett om man är sjuk eller inte. Så den riktar sig till alla som vill ha lite stöd eller vägledning i livet. Jag vill förmedla hopp, att kan hon så kan jag, ingenting är någonsin kört.

Vad är ditt viktigaste budskap till den som drabbas av cancer?
Att fokusera på det positiva i varje situation och att träna efter sina egna förutsättningar. Viss cancer är för aggressiv för att möjliggöra motion, men då kan man fokusera på den mentala träningen istället. Kasta inte bort den tid du har kvar att leva – slumpen kan man inte göra något åt så gör något åt dagarna du har kvar istället. Ge mycket kärlek så får du mycket kärlek tillbaka. Gå ut i naturen och njut av grönskan, luften och solen. Det är otroligt läkande!